Monday, March 5, 2012

Persahabatan 3 orang

Hai sayang si pembaca bloggy,

Kali ni saya nak bukak cerita tentang kisah persahabatan. Pernah tak korang rasa dalam persahabatan you all, awak dapat rasakan diri awak macam berada di situasi tengah-tengah. Faham tak? Ok tak jelas lagi nih. Korang pernah tak rasa perasaan tersisih apabila korang bersama dengan dua orang yang memang kawan baik sedangkan mereka juga kawan korang ?

Orang dulu-dulu pon, selalu cakap yang tak baik berkawan or bergambar dengan kawan yang nombor ganjil, contoh :- berkawan 3 orang, 5 orang atau seangkatan dengannya.

p/s : should i believe it?

Macam pengalaman saya sendiri, memang since zaman sekolah rendah lagi, saya berkawan dengan seorang kawan saya ni. Memang baik. Tersangatlah akrab. Pergi sekolah sama-sama, balik sekolah sama-sama, pergi kelas tuisyen sama-sama dan setiap hari keluar main tepat pukul 5.30 petang sampailah ke waktu senja. Senang untuk saya berceritakan, apa-apa situasi susah dan senang memang bersama. Datang satu masa yang tak saya jangka, muncul satu lagi watak. Seorang kawan yang memang sekepala dengan kami berdua. Jadi, kami berkawan tiga orang. Aku, Si A, dan Si B. Punyelah baik jangan ceritalah.

Yang saya nak highligtkan dalam cerita ni, apabila berada dalam persahabatan 3 orang, salah seorang MESTI dan WAJIB akan terasa "tersisih dan dipinggirkan". Bukan saya reka-reka cerita, tapi benda alah ni kenyataan dan saya pasti ramai yang pernah merasa dalam situasi ni. Kawan yang tersisih tu mungkin pada awal mula cool jeee, tapi lama kelamaan disebabkan terlalu pendamkan perasaan kecil hati, akhirnya yang tersisih tuh mengundurkan diri, lalu membiarkan kawan dia yang 2 orang tu. Yang 2 orang tuh mungkin berasa pelik dan hairan , dan timbullah berbagai-bagai persoalan antara mereka,

let say;
"kenapa dia punya perangai macam pelik, kenapa dia dah taknak kawan dengan kita lagi, kenapa dia macam menjauhkan diri dengan kita, kenapa dia macam nak elak daripada nak bercakap dengan kita, kenapa dan seterusnya kenapa".

Yes! Bukan daripada zaman sekolah rendah berada dalam situasi persahabatan 3 orang, tapi sekolah menengah pon ada. Dua orang dalam persahabatan tu rapat, dua orang lagi pon rapat, tinggallah yang sorang tu. See? Ape perasaan yang lagi sorang tu? Mesti sedih dan rasa macam tak perlu je dia ada dalam geng tu.

Masa terus berubah. Masuklah ke zaman Universiti pula. Time Universiti macam-macam ragam kawan kita boleh tengok. Rambut sama hitam, tapi hati lain-lain. Dekat situ, korang boleh tengok siapa yang berada di sisi korang di mana waktu susah dan waktu senang. Sekali lagi terjerumus dalam persahabatan 3 segi ni. Tapi, daripada situ dapat belajar macam mana nak ignorekan dan menjadi hati yang kering. Bila berada di tempat baru, lagi banyaklah saya jumpa perangai yang pelik-pelik. Berkawan dengan yang tu dan berkawan dengan yang ni. Bila yang sorang ni minta tolong apa jenis hal, mulalah yang sorang ni banyak memberi alasan dan mengeluh. Tapi, bila yang sorang lagi meminta tolong, senang je nak hulurkan bantuan. Dapat lihat sifat pilih kasih di situ?

Wah. Sedih kan? Kadang-kadang, dalam seharian tu, nak tegur jangan harap lah. Tanya sepatah, jawab sepatah. Tanya sepuluh patah, jawab sepatah. Tak ke remuk hati ni? Oh sahabat. Saya penat tercari-cari apa kesalahan yang saya lakukan. Apa keterlanjuran kata yang saya luahkan sama ada saya sedari atau pun tidak. Saya sama seperti manusia lain. Pasti ada kekhilafan dari diri yang kerdil ini. Terasa seperti diri ini diejek-ejek apabila ramah mesra dengan kawan yang lain seperti menunjuk-nunjuk kepada saya. Petahnya dia bercakap dan bersembang dengan kawan yang lain. Bear in your mind ye, sahabat. Tidak pernah untuk menimbulkan kehasadan dan kedengkian disebalik apa yang awak lakukan. Tapi, nak berkawan tu tolong la jangan nak pilih-pilih orang. Hati dan perasaan manusia sememangnya kena jaga.

p/s : Actually, penat bercerita tentang persahabatan. Ada gula, ada juga asamnya. Banyak yang terpendam. tapi sukar untuk luahkan.





No comments:

Post a Comment