Wednesday, May 25, 2011

terjaga di awal pagi

saat sedang nyenyak tidur, kita terjaga dengan tiba-tiba. bila mata terbuka, persekitaran diamati. Belum subuh lagi ni, kata hati. kemudian, tangan pantas mencapai handphone,
"Cehh, baru pukul 3 pagi."


dalam situasi ini, apa yang anda akan lakukan? di sini ada beberapa pilihan. tanya iman anda dan buatlah pilihan yang bijak.

Pilihan 1
menarik selimut semula sambil mengomel, "apasal la aku bangun awal sangat." terzahir sebuah kekesalan. kesal bangun awal? nauzubillah.

Pilihan 2
"Oh, baru pukul 3 pagi. waktu macam ni doa makbul. ya Allah, ampunkanlah dosaku dan dosa kedua ibu bapaku. jadikanlah aku hamba yang mempunyai semangat juang yang tinggi, berjuang untuk kebahagiaan dunia dan akhirat." kemudian sambung kembali 'ibadah senyap' iaitu tidur.

Pilihan 3
sebaik sahaja terjaga, segera bangun untuk solat tahajud. sembahlah Allah saat mata-mata lain terpejam rapat, rukuklah saat hati kita masih tenang, sujudlah saat minda masih kosong dari sebarang urusan dunia dan berdoalah saat doa didengari Allah.


terjaga di awal pagi merupakan satu rahmat yang merupakan kurniaan Allah. siapa tahu saat Allah takdirkan kita terjaga, sebenarnya Allah menunggu untuk memakbulkan sebarang permintaan malam tersebut. itulah caranya mengucapkan terima kasih kerana terjaga saat sedang tidur, bukan mengomel penuh kekesalan.


di harap, kita sentiasa istiqamah dengan pilihan 3 termasuk peringatan buat saya sendiri. abdikan diri kepadaNya memang tidak rugi bahkan bekalan untuk kita di muka pengadilan kelak.

No comments:

Post a Comment